mandag den 16. januar 2012

Gud er altid større


Hver måned under fuldmåne vandrer ½ million hinduer de 14 kilometer rundt om det hellige bjerg, Arunachala. Endelig fik jeg muligheden for at være med til denne religiøse folkefest.

Jeg tager afsted uden kamera. Denne gang vil jeg være deltager, ikke så meget beskuer, selvom jeg aldrig helt bliver en del af det. Jeg træder ind i floden af mennesker, omkring ½ million pilgrimme, på en 14 km. lang strækning rundt om det hellige bjerg, Arunachala. Det er blevet aften, fuldmånen lyser op, og bjerget er det stabile centrum hele vejen rundt. Jeg følger strømmen, ind i mellem går jeg stærkere, ind i mellem langsommere. Ind i mellem krydser jeg ind til siden for at gå ind i et tempel, eller tage mig en pause med en kop chai. Til at begynde med er jeg nærmest helt elektrisk. Jeg har ikke haft fri til bare at være mig selv i tre måneder, og det er skønt at kunne gå i mit eget tempo ud fra mine egne indskydelser. Atmosfæren er så intens. Der sker så meget omkring mig hele tiden, og jeg vil se det hele, prøve at mærke, hvad der sker på denne særlige dag.

Tiggere, hellige mænd og religiøst kitsch
Der er mennesker med halve lemmer, der ligger midt på gaden og skriger efter hjælp, tusinder af hellige mænd som tigger efter penge, folk der snakker mens de går, folk der nærmest halter igennem vandringen, folk der går med deres børn på armen – ofte grædende, højttalere der larmer med lovende budskaber om helse, mad og frelse. En hel masse bevægelse og larm, og samtidig en stærk følelse af ro.

Hundreder af offersteder og templer ligger langs vejen, hvor man stopper op og hilser på guden, nogle steder går man ind i det allerhelligste og ofrer. Nogle steder er det brahmin-præster, der står ved guddommen og forestår velsignelsen af de forbipasserende mængder, andre steder er det hellige mænd med langt hår og vilde udtryk, der tydeligt viser, at de ikke er af denne verden.

Tusinder af boder med drikke, mad, snack, offerlys, lamper, blomster, helseprodukter, smykker, religiøst kitsch møder dig på din vej. Der er håndlæsere og astrologer på fortovene ved små levende lys, guruer der udgyder deres visdom, hellige mænd der giver deres velsignelse, brahminpræster som foretager tempelceremonier. Og så alle os, der vandrer på vejen.

Tre steder undervejs var der områder, hvor man byggede små huler af sten, tændte lys inde i de små huler og så satte sig og mediterede foran dem. Det var så smukt og mindede mig om en stjernehimmel. Et af stederne så jeg en kvinde sidde på knæ ved Nandi, koen som står foran alle shiva-helligedomme. Hun holdt den ene hånd for dens ene øre, mens hun indtrængende hviskede ind i det andet. Hun sad der længe, og jeg tænkte over, hvilke hemmeligheder hun mon betroede eller hvilke ønske hun bad om. Under hele vandringen var der den ene efter den anden af sådanne små glimt ind i hinduernes religiøsitet.

Er jeg havnet i Middelalderen?
Jeg spørger mig selv, om jeg mon er havnet i Middelalderen. Var det sådan noget, Luther gjorde op med? ”Når mønten i kisten klinger, sjælen ud af skærsilden springer”. Sådanne budskaber er der mange af denne aften. Der er en intens fromhed, som er dybt bevægende. Men det er også lidt af et kræmmermarked, hvor alt koster penge. Jeg tænker, at det var godt at vi fik gjort op med det, men hvad mon vi har smidt ud med badevandet? Al den ydre fromhed, jeg ser denne aften er åben for mange ting, både godt og skidt. Men det som slår mig, er at den er åben for, at jeg bare kan gå ind i den, uden af den grund at føle mig som en hindu. Det er bevægelser, som jeg umiddelbart kan forbinde med noget, uden at forstå deres sprog eller kende betydningen af deres guder. Den folkelige religiøsitet er folkelig, fordi den taler til noget dybt alment menneskeligt. Det er bevægelser, som handler om hengivelse, at give sig over til den kraft, der er større end en selv og som fører en ind i hjertet af ens eget selv.

Jeg tænker, at den folkelige religiøsitet, jeg møder her, åbner mig for at ser, hvordan Gud er allestedsnærværende. At livet er et mysterium. At man ikke kan tænke sig til alt, men nogle gange bare skal gøre det, skal hengive sig. Vi har i den lutherske tradition gjort op med meget af den ydre fromhed, fordi den også kan være forbundet med overtro og religiøs underkastelse, og vi har samtidig gjort op med den magt, som kirken engang havde over menneskers liv, men vi har måske også gjort kål på noget stort og mystisk, vores adgang til det transcendente? For inderne virker det meget naturligt. Det guddommelige er overalt, i træer, planter, dyr, sten, osv. De bliver inddraget i ritualerne fra de er helt små. De ved, hvad de skal gøre på den 14 km. lange vandring. Der er ingen tøven, ingen forlegenhed.

Vesterlændinge med indre processer
Undervejs stødte jeg på en del vesterlændinge. De er så nemme at få øje på. For ud over højden og hudfarven, så var der også tydelig, at de går og føler, tænker og grubler. Et undrende smil. Et saligt smil. Et funderende udtryk. Et overraskende udtryk.  De er i proces med deres store indre personlige jeg. Inderne de går bare afsted. Det er meget konkret for dem. Ikke noget med indre processer. Man søger Gud om konkret hjælp. Gad vide, hvordan jeg selv så ud midt i det hele?

Af med sandalerne
Jeg fik lyst til at smide sandalerne, sådan som alle inderne gør det. De går jo på hellig grund og signalerer det ved at gå uden sko  – og jeg gjorde det et stykke af vejen, så længe mine stakkels fodsåler kunne tåle det. Det gav på en måde kontakt. Dels gjorde jeg som alle andre. Dels var der fysisk kontakt med underlaget, så man på en måde blev sårbar. Endnu et konkret ritual med stor symbolsk betydning, fordi man kan mærke det på sin egen krop.

Jeg fik lyst til at gå ind i templerne og gøre de samme bevægelser som dem. Tænde lys, tage lyset ind i ansigtet. Hilse på guden. Det var underordnet, hvilken gud det var. Jeg har alligevel ikke noget forhold til dem – ud over, at jeg fascineret af deres æstetik. Men bare den hengivelse, som inderne viste, smittede af. Jeg kunne fint være en del af det – og alligevel ville det aldrig helt blive mig. Men det var meget inklusivt, fordi bevægelserne i sig selv sagde mere end min forstand vil kunne sige. Jeg var på vandring. Jeg gav mig over. Lod mine fødder føre mig.

Efterhånden blev jeg tempel-træt, træt af ydre indtryk. Gik bare i min egen verden, stille og roligt. Trætheden satte ind. De sidste kilometer var hårde. Nu skulle jeg bare nå frem. Udmattet og måske lidt speedet over alle de mange indtryk kunne jeg sætte mig på verandaen derhjemme og tage et fodbad – klokken var blevet halv et om natten. Det havde taget 3½ time. Hvilket cirkus! Sikke en oplevelse. Et indblik i en meget anderledes verden, som jeg næppe helt kan sætte mig ind i, men som jeg alligevel på min egen måde kunne være en del af. Hvor var jeg glad for at jeg kom afsted.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar