Snetoppene tittede op
over skyerne
Så kom den glædelige overraskelse. Vi så snebjergene! Endnu
en ting, som Lars har snakket utrolig meget om – Himalayas snebjerge, som man
kan se fra Kathmandu-dalen (bare ikke så godt på denne årstid). Vi fulgte en
gammel drøm af Lars’ og bestilte en overnatning på et lille resort oppe på et
bjerge, som Lars sammen med de andre kostskolelever har besteget utallige
gange. Det levede totalt op til vores høje forventninger, som jeg dog havde
fået sat helt i bund efter skuffelsen med kostskolen. Jeg regnede hverken med
snebjerge, vandretur eller luksus. Men vi fik det hele og det var så fedt.
Roen og den rene luft var forjættende, snebjergene dybt
imponerende og vandreturene skønne. Det var ikke lige sådan et bjerg, jeg havde
forestillet mig, Lars og de andre børn gik op af for mange år siden. Det er så
godt at få sat en mere korrekt kulisse, når hans opvækst nu er så fremmedartet,
som den er for en fynbo med rødderne dybt plantet i et lokalsamfund med alle
bedsteforældre indenfor få kilometer og min bedste veninde, hvis farmor var min
bedstemors veninde og hvis fætter er min brors ven. Det er langt væk fra
ugentlige vandreture i bjerge tæt på Himalaya med 40 andre børn.
På trods af vores ualmindelige dårlige form og børn på ryg
og mave nåede vi op på toppen af et bjerg. Det er da for fedt. Vi nåede
”kaffe-toppen” men ikke ”to-træ-toppen”, som er navne jeg altid har troet var
nepalesiske men viser sig at være kostskolebørnenes navne – på kaffe-toppen
holdt de altid kaffepause og på to-træ-toppen var der to træer. Sådan kan man
blive klogere;-)
Vi nyder den skønne udsigt til bjergene efter den første vandretur
Isak og Rakel
Isak nød også naturen. Han legede i en bambushæk og gik lidt
på opdagelse i skovbunden på hans egen nysgerrige og forsigtige facon, hvor han
lige skal have ”en hånd”, hvis det virker for farligt. Han slynger om sig med
nye ord hver dag og har fået både Kathmandu, ”Namaste” og ”this is my hat” i sit ordforråd. Han charmer
overalt og er imponerende nem at have med rundt. Vi leger en stor del af dagen
– i disse dage er det med bivoks, han har fået som en lille rejse-gave fra vuggestuen.
Vi laver elefanter, krokodiller, biler og andre ting. Det er nærmest helt
buddhistisk legetøj, for når bivoksen bliver varm, bliver det blødt og mister
formen ligesom buddhisternes smukke mandalaer af sand, som også forsvinder med
tiden. Men det tænker Isak selvfølgelig ikke over;-) Og så synger vi mange
gange om dagen. Når vi går ture og kører taxa, synger Isak for det meste, så
der var ikke meget stilhed med ham på ryggen, da vi vandrede op ad bjerget. Det
er så fantastisk at have al den tid med børnene. Og intet opvaks, tøjvask eller
rengøring men tid og tid og tid til at være sammen.
Rakel tiltrækker i høj grad også opmærksomhed. Hun har
selvfølgelig ikke så mange sjove påfund som Isak, men bliver alligevel sjovere
for hver dag. Hendes kinder vidner selvfølgelig om en stor appetit – og hun vil
gerne smage alt det, vi andre spiser. Så hun kan være noget af et hyr at sidde
til bords med, hvis hun ikke lige kan få noget af maden. Ris er hun imidlertid
ikke begejstret for, så det er ret upraktisk. Hun er ellers utrolig nem. Men
har fået et noget voldsomt protest-skrig, som nærmest lyder som om, hun er ved
at gå til og når hun så får det, hun gerne vil have, forsvinder gråden med et.
Vi blev noget forskrækkede de første gange, men er ved at vænne os til, det
ikke er helt så alvorligt, som det lyder - udfordringen er blot at finde ud af,
hvad hun vil, men enten er hun træt ellers vil hun ikke sove;-) Og ind imellem
vil hun bare have sin mor.
Kan man lege med en
tigger?
Efterhånden kan vi mærke, at Isak virkelig savner
legekammerater. I sommer, da han ikke var i vuggestue i 6 uger og vi ikke mødte
mange børn i den tid, var det intet problem. Men han er blevet ældre og har
åbenbart fået et større behov for jævnaldrende eller i det mindste børn. Vi har
nogle gange mødt børn på tempelpladserne og nogle af dem har været tiggere
eller er vant til at få ting fra vesterlændinge. Så disse møder danner ikke
grundlag for gode legerelationer. Isak forstod ikke deres lidt aggressive attitude
og forstod slet ikke den ene gang, da vi blev nød til at holde nogle børn væk,
da de blev for lang-fingerede. Det er virkelig et alvorligt dilemma. Siden har
vi prøvet at undgå, at han kom i kontakt med disse børn – men hvor føles det
ubehageligt, at vi ikke vil have han leger med nogle børn, selvom jeg godt ved,
at de ikke er på jagt efter leg men penge. Vi glæder os så meget til at komme
til Tiruvanamalai, hvor vi kan finde nogle børn, Isak kan lege med.
Vi opdrager et
individ
Vi har flere gange reflekteret over børneopdragelse sammen
med Priya de sidste par år. Vi har snakket om den store forskel der er på at
opdrage et individ eller et barn, der skal indgå i en kollektiv kultur. Vi
opdrager individer i Danmark, som selvfølgelig skal agerer i fællesskaber, men
ikke have den samme kollektive bevidsthed/familiestruktur som i eksempelvis Indien.
Vi lærer vores børn at træffe valg og nogle gange også for store valg – og vi lærer
dem at sige fra i fællesskaber. Det gør man ikke på samme måde i Indien eller
for den sags skyld Nepal. Og det er bare så tydeligt, når vi har Isak med rundt
i Kathmandu. Han opfører sig virkelig pænt langt det meste af tiden, men ind
imellem bliver han irritabel, vil en anden vej, vil have slik eller vil ikke
noget. De fleste kender nok de trælse situationer fra supermarkedet med en
skrigende unge. Sådanne situationer oplever vi også her – men på tempelpladser
og i små butikker. I Danmark får man overbærende eller ligefrem forstående
blikke – her møder vi måbende blikke. Det virker til, at nepaleserne virkelig
undrer sig. Tænk at en lille dreng kan lave så meget ballade! Jeg har endnu kun
set en dreng til et meget velhavende indisk par lave samme små ”anfald”. De
nepalesiske børn gør det ikke – eller i hvert fald ikke der, hvor vi har været.
Når deres børn er så disciplinerede, som de tilsyneladende er, og ikke får lov
til bare at overveje, hvad de godt kunne tænke sig - har de så noget der hedder
trods-/selvstændighedsalderen? Har de ikke børn på knap 3 år, der er ved at
finde ud af, de har deres egen vilje og som ofte søger forældrenes grænser? Jeg
gad virkelig godt vide det…men hvis man ikke opdrager sit barn til at blive et
individ, men nærmere til at indgå i en kollektiv struktur, så har de måske
heller ikke brug for samme periode? Nå – men vi er i hvert fald glad for de
mange gode råd vi har fået fra både familie, venner og vuggestuen – råd til,
hvordan vi undgår de helt store konflikter, for de virker langt hen ad vejen;-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar